بحث سرما زدگي در گندم: 1- با توجه به نزديك شدن فصل سرما ، با كسب اطلاعات هواشناسي و آگاهي از شرايط جوي ، مي توان اقدامهاي پيشگيرانه براي مقابله با سرما را انجام داد.
2- غرقاب كردن مزرعه ، در زمان وقوع سرما و يا آبياري قبل از يخبندان ، باعث افزايش دماي سطح خاك مي گردد. بدين ترتيب خسارت ناشي از سرمازدگي كم مي شود .
3- استفاده از كودهاي ريزمغذي مانند پتاس ، براي افزايش مقاومت گياه گندم به سرما ضروري است .
4- گندم در مرحله تشكيل ساقه اصلي و پس از آن ، به سرما حساس است . بنابراين اگر احتمال به ساقه رفتن گندم در هنگام وقوع سرما زياد باشد ، با چرانيدن دام در مزرعه ، مي توان رشد رويشي گياه را به تعويق انداخت . راهکارهای مبارزه با سرمازدگی باغ هاي میوه در زمستان: باغداران برای جلوگیری از خسارت شدید ( با توجه به سرد شددن هوا در زمستان سال جاری ) لازم است چند مورد را رعایت كنند: 1-  از مصرف کودهای ازته در اواخر پائیز و در طول زمستان اجتناب كنيد. 2-  قطع زودهنگام آبیاری باغ ها ( در ابتدای پائیز ) حتماً انجام شود. 3-  از هرس پائیزه دیر وقت یا هرس زمستانه به خصوص در باغ هاي انگور ، انار و هسته دار ها خودداری شود.(وجود آفات برگی ، ریشه ای و بیماری ها به دلیل ایجاد ضعف در درختان و هرس قبل از وقوع یخبندان موجب افزایش خسارت سرما و صدمه شدید به درختان می شود) 4-     از احداث باغ در دامنه های شمالی در مناطق سردسیر که دارای زمستان های سخت می باشند و از کاشت درختان و یا احداث باغ جدید در کف دره ها خودداری شود. 5- در صورت تصمیم به احداث باغ، رقم محصول مناسب شرایط اقلیمی منطقه انتخاب شود. 6- بکارگیری کود پتاس و کود حیوانی برای کاهش تبعات سرمای شدید توصیه می شود. ( اگر کود در سایه انداز درختان پاشیده شود انرژی خورشید و گرما در روز جذب می شود و دمای ریشه گیاهان را متعادل نگه می دارد) 7- از کاربرد کود میکرو که همراه با اوره فراوان است در هنگام مواجهه با سرمای شدید برای کشاورزی و باغ ها باید خودداری کرد. 8- برای کاهش خسارت سرمای بهاره ، غرقاب کردن باغ می تواند مفید باشد. 9- استفاده از بخاری های باغی ثابت و متحرک براي کنترل سرمای بهاره توصیه می شود.

زیتون شهرستان سربیشه:

سطح زیر کشت زیتون در شهرستان سربیشه 111 هکتار ( 75 هکتارغیر بارور+ 36   هکتار بارور) و مناطق عمده کشت آن درح و خوشاب می باشد. ارقام کشت شده در این مناطق زرد، روغنی، کنسروالیا و آمیگدال است. میزان تولید سالیانه زیتون در شهرستان 5040 کیلوگرم که ارزش تولید سالیانه آن 300 میلیون ریال است.

کشت زیتون دارای اهمیت اقتصادی ویژه ای می باشد علاوه بر اینکه میوه آن مصرف خوراکی دارد روغن از میوه زیتون استحصال می شود که دارای مقدار زیادی چربی اشباع نشده است. روغن به وسیلهٔ خرد کردن کامل زیتون و جدا کردن روغن به وسیلهٔ روش‌های مکانیکی یا شیمیایی تولید می‌شود. این روغن به وفور در آشپزی، لوازم آرایش، دارو و صابون در قدیم به عنوان سوخت چراغ‌های روغنی استفاده می شود. همچنین روغن زیتون حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که باعث کاهش کلسترول و خطر ابتلا به سرطان می‌شود. حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان است. دوام و مدت نگاهداری آن نسبت به روغن‌های دیگر بیشتر است و حتی می‌توان آن را فریز کرد.

 تسطیح لیزری اراضی:

بحران کم‌آبي مشکلي است که شايد هيچ‌کس را به‌اندازه کشاورزان نگران نمي‌سازد. سال‌هاي زيادي است که کشاورزان کشورمان با اين مساله درگيرند و نظر به کاهش بارش‌هاي آسماني و کمبود سفره‌هاي آبي زيرزميني گويا راه‌حلي براي آن يافت نمي‌شود. علی رغم اینکه حدود 95 درصد آب استحصالي کشور در بخش کشاورزي مصرف مي‌شود اما بازده آبياري در اين بخش پایین است که اين تلفات نه‌تنها باعث از دست رفتن آب مي‌شود بلکه باعث صدمات جدي ديگر از قبيل شور و ماندابي شدن اراضي، فرسايش خاک، کاهش حاصل‌خيزي خاک، کاهش کمي و کيفي توليدات کشاورزي و نهايتاً‌ آلودگي‌ آب‌هاي سطحي و زيرزميني مي‌گردد. مهمترين دلايل پايين بودن بازده آبياري در ايران را مي‌توان "ناهمواري اراضي زراعي"، "خاکي و غيرفني بودن مسير انتقال و توزيع آب" و "عدم برنامه‌ريزي آبياري در مزارع توسط کشاورزان" نام برد که البته فناوري هاي جديد اين مشکل را تا حد زيادي مرتفع کرده‌اند. به عبارتي ديگر، به جاي افزايش ميزان آبياري مزارع، مي‌توان بهره‌وري از آب موجود را افزايش داد. اینکه بگوییم با تسطيح مزارع خود، بهره‌وري آب را تا دو برابر افزايش دهيم اين جمله يک ادعا نيست! کافي است تجربه کشاورزان را جويا شويد. ناهمواري اراضي زراعي باعث کاهش قابل ملاحظه بازده محصول و توزيع غيريکنواخت آب در مزارع مي‌شود. نقاط پست بيش از اندازه و نقاط مرتفع کمتر از اندازه آبياري مي‌شوند که هر دو براي محصول مضر است. اگر فراتر رويم، حتي زمين‌هاي ناهموار از کودهاي شيميايي و کار ماشين‌آلات کشاورزي نيز به خوبي بهره‌مند نمي‌شوند. يک زمين با شيب‌بندي و تسطيح مناسب نه تنها موجب گسترش يکنواخت آب و در نتيجه بالا بردن راندمان آبياري مي‌گردد، بلکه ديگر فعاليت‌هاي زراعي (کاشت، داشت، برداشت) را آسان مي‌سازد. مديريت يک مزرعه تسطيح شده به مراتب آسان‌تر و مقرون‌تر به صرفه‌تر از مزرعه مشابهي با توپوگرافي طبيعي نامناسب است. علاوه بر اين، تسطيح، يک روش خوب حفاظتي براي خاک‌هاي در حال فرسايش است. لزوم انجام تسطيح اراضي زراعي در ايران به منظور بهبود مديريت آبياري در مزرعه و استفاده بهينه از نهاده‌هاي کشاورزي امري اجتناب ناپذير است. و در اين ميان تسطيح ليزري اراضي يکي از چشمگيرترين پيشرفت‌ها در آبياري سطحي است. از اين تکنولوژي در تسطيح اراضي زراعي در کشورهاي پيشرفته نظير آمريکا، کشورهاي اروپايي و استراليا به طور وسيع و در کشورهاي در حال توسعه نظير پاکستان، مصر، هند و ترکيه به طور نسبي استفاده مي‌شود.

مزایای کشت منداب :

این ریز دانه با هدف اصلاح خاک در فصل پاییز بعنوان کود سبز کشت می گردد و  پس از گلدهی  15 درصد مزرعه بمنظور افزایش ماده آلی خاک برگردان می گردد . با عنایت به تاثیر غیر مستقیم کشت این محصول در عملکرد محصول بعدی انتظار می رود کشاورزان هرساله استقبال خوبی از این کشت انجام دهند .هرساله بذر منداب بصورت رایگان بین کشاورزان توزیع می گردد و متقاضیان میبایست جهت دریافت بذر بمنظور کشت در سال زراعی جاری به جهاد کشاورزی شهرستان و یا مراکز جهاد کشاورزی مراجعه نمایند .

از ویژگی های کشت منداب با هدف کود سبز میتوان به موارد ذیل اشاره نمود :

1- منداب با داشتن ریشه های عمیق وگسترده ، باعث ایجاد منافذ در خاک و اصلاح فیزیکی خاک می گردد.

2- حاصلخیز شدن خاک از طریق افزایش ماده آلی خاک

3- جلوگیری از شسته شدن مواد غذایی داخل خاک

 4- کاهش شوری خاک  و افزایش عملکرد در تولید محصول بعدی  

5- افزایش نفوذپذیری خاک و افزایش ظرفیت نگهداری و راندمان مصرف آب